Volledig Hitma-assortiment
2016-07-20 17:35:00

M’n eerste werkdag bij Hitma zal ik nooit vergeten

Gemiddelde leestijd 7 minuut Door Harry Lohman op 20 juli 2016

Hitma bestaat bijna 100 jaar. Verschillende (oud)-collega’s schreven al blogs over hun Hitma-avonturen. Ik voeg daar graag nog een paar verhalen aan toe.

Kans bij Hitma
Nadat ik was afgestudeerd aan de HTS in Haarlem ging ik op zoek naar een baan. Tijdens mijn studie was ik bevriend met de zoon van de directeur van het Haarlemse technische import / export bedrijf Bienfait. Meneer Bienfait kende Albert Schepers goed (onze latere directeur die toen al bij HITMA werkte). Hij zei tegen Albert: “Je moet Harry aannemen”. En zo kreeg ik de kans om bij Hitma te solliciteren.

Ik ging op gesprek in Amsterdam en werd meteen aangenomen. Eerst stond m’n bruiloft nog op de planning, maar daarna ging ik direct aan de slag. Dat was op 25 juli 1977.

Amsterdam
December 1977 verhuisde het bedrijf naar Uithoorn. Ik heb dus nog een klein stukje van de beroemde “Amsterdam-tijd” meegemaakt. De Pall filtratie-activiteiten van Hitma stonden in de kinderschoenen. Piet Steenkist was buitendienstverkoper van de procesfiltratie-producten en Leo van Vliet deed de systeemfiltratie. In de binnendienst werden de heren ondersteund door Theo Rentenaar en Madeleine Kallee. En daar kwam ik dus bij.

Lunchen in de kroeg
Mijn eerste werkdag zal ik nooit vergeten. Er was helemaal niemand van de filtergroep aanwezig. Iedereen was buiten de deur. Ik ben toen opgevangen door Floor van de afdelingen Afsluiters en Pijpleidingen, de divisie van Piet Boermans. “Ga de folders maar alvast doorlezen” zei ze. En tussen de middag nam ze me mee de kroeg in om te lunchen.

Mooie tijd in Amsterdam. We waren regelmatig te vinden in Indonesisch restaurant Sama Sebo in de P.C. Hooftstraat. Vooral bij mooi weer aten we buiten de deur. En we namen een biertje bij de lunch. Dat vond iedereen toen heel normaal.

Dubbel parkeren
Het Hitma-kantoor bestond uit twee statige herenpanden in de Jan Luijkenstraat. Tussen die panden kon je parkeren. Als je vroeg op je werk was, had je daar een parkeerplek. Het was alleen lastig wegkomen. Je moest dan je collega’s optrommelen, zodat ze hun auto konden weghalen. Dubbel parkeren in de Jan Luijkenstraat was op zich in die tijd geen probleem. Als je de handrem maar niet aantrok en de wielen recht stonden, zodat men je auto altijd kon verplaatsen. Soms vond ik m’n bolide terug in de P.C. Hooftstraat.

Parkeerprobleem Hitma in AmsterdamOntgroening
Ik was natuurlijk nog piepjong toen ik bij Hitma begon en heb ook echt m’n ontgroening gehad. M’n collega’s hadden me wijsgemaakt dat we een ontruimingsoefening gingen doen. Mijn taak was alle collega’s mee naar buiten krijgen. Toen het brandalarm af ging, rende ik als een gek de oude trappen op, helemaal naar zolder waar de kantine was. Ik riep m’n collega’s diverse keren, maar er kwam geen reactie. Ik trok de deur open en daar trof ik ze lachend aan. Die hele ontruiming was een grap.

Muizen onder het bureau
Omdat we in Amsterdam op elkaars lip zaten en er weinig parkeerruimte was, verhuisden we naar Uithoorn. Dat was wel even wennen, maar ook in Uithoorn bleef de goede Hitma werksfeer en collegialiteit. We trokken in het voormalige pand van de UBA. In het begin een nogal tochtig gebouw. En het was op dat moment het enige bedrijfspand midden in de weilanden. Doordat het winter was, trokken de muizen van het land naar binnen. Ze liepen gewoon onder je bureau door over je voeten.

Filtratiespecialist
Gedurende mijn loopbaan werd de farmacie een steeds belangrijkere markt voor de filtratiedivisie. Ik heb me 15 jaar op die branche gefocust. Later kwam daar ook de semiconductor-markt bij waar ik kind aan huis werd. Eigenlijk heb ik alle sectoren wel gedaan, met uitzondering van hydrauliek- en smeeroliefiltratie. Nu ik met pensioen ben, heb ik nog een adviesrol binnen de Hitma Single use-tak. Ik begeleid jonge Hitma-medewerkers door het overdragen van mijn kennis over de farmaceutische industrie. Mijn tip als oude rot in het vak aan young professionals: “Geef klanten altijd antwoord, ook al is het negatief.”

Goede werkgever
Door de jaren heen heb ik heus wel aanbiedingen gehad van andere organisaties. Vaak grote internationale concerns met het hoofdkantoor in het buitenland. Toch koos ik steeds voor de vrijheid bij Hitma en het in teamverband samenwerken met de binnendienst op kantoor in Uithoorn. Hitma is een goede werkgever en ik heb het er altijd naar m’n zin gehad.

Successen
Ik heb mooie herinneringen aan de keer dat ik bij ons Zweedse moederconcern als één van de succesvolste verkopers een presentatie mocht geven aan een internationaal gezelschap collega’s. Maar ook een project bij een grote farmaceut die aanvankelijk voor procesfilters van een ander fabricaat koos, staat me nog helder voor de geest. Wij bleven betrokken bij de lucht- en gasfiltratie in dat bedrijf. Toen na het opstarten van het proces bleek dat ze problemen hadden met hun eindproduct, vroegen ze me om advies. Na onderzoek bleek dat hun filters een gele kleur afgaven. Toen mocht ik alsnog een voorstel doen en zijn ze uiteindelijk toch voor al hun filterposities met ons in zee gegaan.

Geef klanten altijd antwoord
Verkopen zit me in het bloed. Net als Hitma. Ik ben een relatiemanager en vond het altijd belangrijk dat klanten ervaren dat Hitma meer doet dan producten leveren. We ondersteunen en ontzorgen. Dat is volgens mij al 95 jaar de kracht van Hitma en dat zal zeker zo blijven.

Harry Lohman

Harry Lohman
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy