Volledig Hitma-assortiment
2019-06-06 14:16:00

Oranje Leeuwinnen voorbeeld voor de dames in de techniek

Gemiddelde leestijd 3,5 minuut Door Rochelle Dannis op 6 juni 2019

Voetbal is een echte volkssport die al honderden jaren wordt gespeeld. Lange tijd werd het gezien als een typische mannensport en het duurde dan ook lang voordat het Nederlandse vrouwenvoetbal in opkomst kwam. Ondanks eerdere wedstrijden in 1904 werd de vrouwencompetitie pas in het jaar 1971 door de KNVB erkend en in 2009 wist het Nederlands vrouwenelftal pas echt de aandacht op te eisen, door zich voor het Europees kampioenschap te plaatsen en uiteindelijk in dit toernooi als 3e te eindigen.

Kampioen
In 2017 kwam een mooi vervolg in eigen land en mochten de Oranje Leeuwinnen zich Europees Kampioen noemen, door een zinderende wedstrijd tegen Denemarken af te sluiten met een 4-2 winst. Na deze knappe prestatie heeft het vrouwenvoetbal een gezicht gekregen, wat ervoor zorgde dat steeds meer meisjes kozen voor deze sport. Tijd om ditzelfde ook voor vrouwen in de techniek voor elkaar te boksen!

De cijfers
De harde waarheid: Slechts 17% van de vrouwen die een technische opleiding heeft gedaan, heeft een technisch beroep. Vaak is dit dan nog buiten de technische sector, want slechts 11% werkt in de industrie, bouw, ICT, energie of metaal industrie1. Van alle mensen die werken in de techniek in Nederland, is slechts 13% vrouw. Goed nieuws is wel dat er een stijging is bij meisjes in het onderwijs, maar dan nog hebben we het maar over 9% in het mbo en 18% van de vrouwen in het hoger onderwijs2.

Hoe interesseren we de dames voor techniek?
Maar ja, hoe gaan we er nu voor zorgen dat we eindelijk die dames interesseren voor een baan in de techniek. Het lijkt een onhaalbaar doel, maar er zullen toch een paar strijders nodig zijn, net als bij de vrouwelijke voetballers, die de eerste stappen maken en ervoor gaan. Uit onderzoek is in ieder geval gebleken, dat vrouwen zich aangetrokken tot bedrijven waar ook vrouwelijke rolmodellen werken; vrouwen trekken vrouwen aan! Ik ben ervan overtuigd dat er in elk collega-bedrijf wel een vrouw (of meerdere) werkt, die als rolmodel kan dienen voor deze nieuwe generatie en het stereotype gevoel kan laten verdwijnen. Zij kan uitleggen dat dit werk veel meer inhoudt dan grote machines, bouwschoenen, zwaar werk, je handen vuil maken etc. En dat juist de fijne motoriek, het secuur werken, rekening houden met je omgeving en de samenleving, onderdelen zijn die ook in technische bedrijven van groot belang zijn.

Anders werven
In de sollicitatieprocedure zal er bij het selecteren ook goed nagedacht moeten worden over de manier waarop vrouwen in het leven staan. Veel dames zijn bescheidener dan mannen en denken ook op een andere manier. Bij het lezen van een vacature beslist de vrouw niet te reageren als er eisen bij staan waar zij niet aan voldoet, terwijl een man juist eerder besluit wel te reageren, als er minimaal 1 eis bij staat waar hij wel aan voldoet. Bovendien ligt de interesse bij de vrouw vaker bij de informatie als flexibele werktijden, thuiswerken etc.

Krachten bundelen
Het WK voetbal voor vrouwen is misschien wel een mooi moment om ook de ‘vrouw in de techniek’ centraal te stellen. Help jij mee? Teamwork, zo heeft het vrouwenvoetbal aangetoond, is hierin het sleutelwoord. Hoe meer vrouwelijke rolmodellen we hebben, des te groter de kans dat het gaat lukken. “Girlpower to the rescue!”

 

1Bron: https://www.trouw.nl/home/-het-aantal-vrouwen-dat-een-technische-opleiding-volgt-is-sterk-gestegen-maar-daarna-gaat-het-mis~a43d93b1/

2Bron: https://www.dvhn.nl/drenthe/Vijf-vragen-over-het-schaarse-aantal-vrouwen-in-de-techniek-in-Nederland-24382755.html

Rochelle Dannis
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

‘Verdient u veel bij Hitma?’

Door Astrid van Ballegoy op 19 juni 2014.

Jonge techneuten zijn moeilijk te vinden. Helemaal als ze ook een commerciële instelling moeten hebben. Het kan dus geen kwaad ...
Lees meer

Kalendermeisjes

Door Astrid van Ballegoy op 7 juli 2014.

Het was een tweet van Norma Groep die op de Hitma-marketingafdeling de gemoederen deed oplopen: Norma Groep @NormaGroep Stem...
Lees meer

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy