Volledig Hitma-assortiment
2015-10-14 17:27:00

Schiphol boeiende locatie voor oliemonsternameklus

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Harald Kippersluis op 14 oktober 2015

Collega Ben is er maar druk mee. De komende weken is hij dagelijks te vinden op luchthaven Schiphol voor een groot oliemonsternameproject. Eén van onze klanten verzorgt voor Amsterdam Airport Schiphol het onderhoud aan de VOP's (vliegtuigopstelplaatsen) en andere installaties voor ‘vliegtuigafhandeling’, waaronder de passagiersbruggen (je weet wel ‘de slurf’). Omdat deze vliegtuigslurven hydraulisch worden aangedreven, moet regelmatig de hydrauliekolie worden onderzocht. Want om hydraulische systemen in conditie te houden en storingen en slijtage te voorkomen, is de kwaliteit van de olie heel belangrijk.

Oliekwaliteit
Om er achter te komen hoe het met de oliekwaliteit is gesteld, worden oliemonsters gecontroleerd in een laboratorium. Zo’n oliemonster moet dan natuurlijk wel representatief zijn. Dat lukt alleen als de monstername op de juiste manier is uitgevoerd. En daar helpt mijn collega Ben Gaarthuis deze klant nu bij.

100% betrouwbare oliemonsters
Voor het in conditie krijgen en houden van hydraulische en smeeroliesystemen heeft HITMA een speciaal oliemanagementprogramma ontwikkeld. We voeren hiervoor olieanalyses uit en geven advies voor het handhaven en/of verbeteren van de oliereinheid. Daarbij verzorgen we ook de oliemonstername, maar soms doen onderhoudsdiensten van bedrijven dit zelf. Zo ook dit onderhoudsbedrijf op Schiphol. We geven hun medewerkers training in het nemen van representatieve monsters. Zo weten wij (en zij) zeker dat de oliemonsters, die ze in het HITMA-laboratorium laten analyseren, 100% betrouwbaar zijn.

Beweegbare passagiersbrug
De locatie waar deze monsternameklus van Ben zich afspeelt, vind ik heel boeiend. Als je van het luchthavengebouw van Schiphol via de passagiersbrug naar het vliegtuig loopt, realiseer je je misschien niet dat de slurf (of aviobrug) een beweegbare brug is die aan één kant scharnierend bevestigd is aan de terminal en bewegingen in drie richtingen kan maken: zwenken in verticale en horizontale richting en verlengen (of verkorten). Afhankelijk van de grootte van een toestel kunnen ook meerdere slurven worden ingezet. Wist je trouwens dat de eerste vliegtuigslurf op 29 juli 1959 in gebruik werd genomen op de internationale luchthaven van San Francisco!

theGROUNDS project Schiphol
En nu ik het toch over de passagiersbruggen van Schiphol heb: Laatst las ik over het theGROUNDS project van Schiphol group. Samen met andere bedrijven en instellingen wil Schiphol innovatieve oplossingen ontwikkelen voor een duurzame luchthaven. Eén van de projecten is het recyclen van de oude passagiersbruggen. De komende jaren worden alle passagiersbruggen vervangen. Om te voorkomen dat ze op de afvalberg terecht komen, zijn er tijdens een workshop vijf ideeën ontstaan voor hergebruik:

  • Buitenruimte voor particulieren (bijvoorbeeld thuiskantoor, hobbykamer of schuurtje)
  • Kantoorruimte (zoals vergaderunit of flexplek)
  • Opslagruimte
  • Pop-up store of promotie-unit
  • Expositieruimte (bijvoorbeeld tijdens evenementen of als tijdelijke tentoonstellingsruimte voor musea)

Persoonlijk zie ik ook wel mogelijkheden voor een relaxruimte bij Hitma. Misschien kan Ben een balletje opgooien nu hij toch op het terrein van Schiphol rondloopt?

Oliemonstername bij jouw op locatie?
Wil je dat mijn collega ook een keer bij jullie langskomt om monsters te nemen van uw hydrauliek- of smeerolie? Dat kan. Ook als je de monstername zelf doet, kun je contact met ons opnemen voor advies. En wij leveren gereinigde monsterflesjes waarmee je direct aan de gang kunt. Vervolgens kan je de oliemonsters laten analyseren in ons laboratorium.

Op de website www.monstername.nl vind je een handleiding en tips over oliemonstername.

Harald Kippersluis (Twitter @HITMAService)

Harald Kippersluis

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over onze service-activiteiten? Stuur mij dan een mailtje of bel mij op +31 (0)297 514 791.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Oliekwaliteit gaat voor alles

Door Sandra Vogels op 28 maart 2013.

'Ik zat na mijn lunch net aan een secuur werkje, het door een analytisch membraan halen van een smeeroliemonster waar overduidel...
Lees meer

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy