Volledig Hitma-assortiment
2019-11-15 14:01:00

De growth mindset: meer innovatie en beter imago

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Iris Pijning op 15 november 2019

De technieksector zit vol innovatie en vindingrijkheid, maar tegelijk een sector die kampt met vergrijzing en personeelstekorten. Dat er nieuwe technici geworven moeten worden, is duidelijk. Maar ook zodra nieuwe werknemers binnen zijn, blijft de uitdaging om ze zodanig gemotiveerd te houden dat ze als ambassadeurs voor de techniek kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk om aandacht aan de mindset van medewerkers te besteden. De mindset die op de langere termijn wel eens een sleutelrol zou kunnen spelen voor succes op deze krappe arbeidsmarkt, dat is de growth mindset.

Van fixed tot growth mindset: een spectrum
In de wetenschap worden twee mindsets onderscheiden: een growth mindset en een fixed mindset. Het gaat hier niet om een onderscheid tussen zwart of wit. De meeste mensen vallen ergens tussen de twee uitersten in. Waar mensen aan de kant van de fixed mindset geloven dat talenten, capaciteiten en intelligentie vastliggen, vinden mensen die meer neigen naar de growth mindset juist dat je door je best doen, oefenen en leren van je fouten je jezelf altijd kunt blijven ontwikkelen.

Mindsets en bedrijfscultuur
Wanneer nieuwe werknemers aangenomen worden, hebben deze mensen de ruimte en hulpmiddelen nodig om zich in korte tijd de werkwijze van het bedrijf eigen te maken. Van fouten leer je in je werk vaak het meest, dus het is belangrijk dat de bedrijfscultuur toelaat dat deze fouten gemaakt worden. Natuurlijk hoef je niet alles door de vingers te zien. Houd mensen aansprakelijk voor fouten, maar zorg dat je niet te kritisch of straffend overkomt.

Als mensen geen fouten mogen maken, nemen ze minder risico’s, verzwijgen ze fouten of schuiven ze de schuld af op een ander. Een focus op intelligentie en perfectie in plaats van groei en persoonlijke ontwikkeling leidt op de korte termijn tot een fixed mindset en op de lange termijn tot een angstcultuur op de werkvloer. En dat is natuurlijk geen goede match met innovatie en het versterken van de positie van nieuwe werknemers.

Als mensen geen fouten mogen maken, nemen ze minder risico’s, verzwijgen ze fouten of schuiven ze de schuld af op een ander.

Een growth mindset werkt aanstekelijk
Om de growth mindset binnen een bedrijf te stimuleren, is het belangrijk dat de bedrijfstop het goede voorbeeld geeft. Als het van de topmensen tot de teamleden duidelijk is dat mensen wel aansprakelijk gehouden moeten worden voor hun fouten, maar hier niet voor gestraft moeten worden, stimuleer je zelfvertrouwen en positiviteit binnen het hele bedrijf. Blijf als collega’s elkaar op elk level vragen wat men van fouten geleerd heeft en stimuleer een cultuur waarin feedback vragen en geven een tweede natuur is.

Minder ervaring, meer samenwerking
Door vertrouwen en uitdaging aan minder ervaren werknemers te bieden, verbeteren hun prestaties en werkgeluk. Als iemand een bepaalde taak nog nooit gedaan heeft, betekent het niet dat diegene dat niet kan, maar juist dat deze werknemer goed op de taak voorbereid moet worden en er vervolgens veel van kan leren. Dit kan bijvoorbeeld door minder ervaren werknemers, zoals pas afgestudeerden of zij-instromers, samen te laten werken met meer ervaren technici. Zo combineer je een frisse blik met meer skills en kennis.

Stimuleer een growth mindset binnen je team
Wat voor concrete stappen kan je als leidinggevende nemen om een growth mindset op de werkvloer te stimuleren? De sleutelelementen van de growth mindset zijn het hebben van een open cultuur en een grotere focus op inzet dan op directe resultaten. Feedback geven en vragen, fouten van jezelf en van collega’s bespreekbaar maken, individuele successen met het hele team vieren en vertrouwen bieden bij nieuwe uitdagingen zijn hierbij essentieel.

De sleutelelementen van de growth mindset zijn het hebben van een open cultuur en een grotere focus op inzet dan op directe resultaten.

Een kleine investering in cultuur kan zich groots uitbetalen. Werknemers met een growth mindset zijn beter in staat om creatief en vernieuwend te denken en hebben een hoger werkgeluk. Dit leidt tot betere prestaties en samenwerking, maar ook tot werknemers die met meer plezier over hun werk vertellen op verjaardagsfeestjes of op het schoolplein. Zo heeft de growth mindset potentie om niet alleen voor meer innovatie, maar ook voor een verbeterd imago te zorgen.

 

(Dit is een gastblog van Iris Pijning, Digital PR-medewerker bij YoungCapital. Wil je ook een gastblog schrijven voor de Hitma-website? Neem contact op met Astrid van Ballegoy)

 

Iris Pijning
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Zoals de ouden zongen...

Door Astrid van Ballegoy op 15 augustus 2014.

In mijn dorp, oké Bovenkerk hoort bij Amstelveen, maar voor de echte Bovenkerkers blijft het ons dorp, is opvallend veel muzika...
Lees meer

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy