Volledig Hitma-assortiment
2015-02-10 16:17:00

Familie zoekt uitbreiding: m/v

Gemiddelde leestijd 3,5 minuut Door Robert Timmer op 10 februari 2015

Het is een grote stap van studie naar bedrijfsleven. Ik weet het nog goed, ook al is het alweer 20 jaar geleden. Na het afronden van de HTS Werktuigbouw, werd ik bij Hitma intern opgeleid tot productspecialist. Natuurlijk was er na deze interne opleiding tijd en begeleiding nodig om de nodige ervaring op te doen, maar het specialistische advies dat ik na verloop van tijd kon geven, werd door onze relaties zeker gewaardeerd.

Hoewel er veel in de wereld is veranderd sinds ik productspecialist werd, zijn er veel zaken die duurzaam blijken te zijn. De echte technische specialistische vertegenwoordiger wordt nog steeds gewaardeerd.

Nu heb ik een andere rol binnen de organisatie. Vanuit de holding, Indutrade Benelux, kom ik vaak in contact met bedrijven waar techniek centraal staat. Ik blijf me erover verbazen op hoeveel uiteenlopende gebieden technische specialisten actief zijn.

Neem technische keramiek. De toepassingsgebieden zijn zo divers: voorkomen van slijtage en corrosie, gebruik in hoge temperaturen, als elektrische isolatie of geleiding, thermische isolatie of geleiding etc.

Technische specialisten gezocht
Maar zo breed verspreid als de toepassingen van keramiek in de industrie zijn, zo moeilijk is het om technische specialisten op dit gebied te vinden: m/v. En dat geldt eigenlijk voor veel van de werkgebieden waarop de Indutrade-bedrijven zich concentreren.

Zeer regelmatig zoeken de Indutrade Benelux-dochters naar nieuwe collega’s die zich als specialist bewezen hebben of tot specialist willen worden opgeleid.

De ‘familie’ zoekt uitbreiding en dat zeg ik niet zo maar. Het ‘familiegevoel’ is kenmerkend voor de cultuur bij alle Indutrade-dochters. Iedereen ervaart dat zo; collega’s in de binnen- en buitendienst voelen zich er thuis. Veel van hen werken dan ook al jaren bij ons.

De klant centraal
Zo nu en dan lees ik in de krant dat bedrijven “de klant weer centraal gaan stellen”, dat blijkt bij grote ondernemingen toch vaak een terugkerende uitdaging. Natuurlijk zijn er ook bij ons altijd verbeterpunten, daar staan we voor open en daar werken we aan. 

Als jij ook gelooft in duurzame relaties, klanten centraal stelt en graag werkt in teamverband, houd dan de websites van onze dochterondernemingen in de gaten. Er staan regelmatig vacatures op. Of neem eens contact met ons op. Soms is er een latente behoefte in een organisatie die wordt omgezet in een concrete functie als een geschikte kandidaat zich aanmeldt.

Verwachtingen
Wat verwachten wij van onszelf en dus ook van onze nieuwe collega’s? Als basis een technische achtergrond en een commerciële inslag. Mensen die er plezier in hebben een technisch probleem op te lossen, maar daarbij het commerciële aspect voor de klant en uiteraard voor onszelf niet uit het oog verliezen. De persoon en inzet zijn daarbij even belangrijk; behalve dat ze in de bedrijfscultuur moeten passen, dienen ze ook de ambitie te hebben zich nog verder in hun vakgebied te ontwikkelen.

Altijd optimaliseren
We halen graag mensen aan boord die het een uitdaging vinden om samen met collega’s te zoeken naar de optimale toepassing van onze producten. Kan er bijvoorbeeld efficiënter worden geproduceerd en hoe realiseren we dat? Of kunnen de kosten omlaag door andere onderdelen te kiezen? Dat is voor onze productspecialisten de hamvraag.

In andere gevallen ligt het accent op optimaliseren in de toelevering van de goederen en/of diensten. Hierbij wordt maatwerk geboden. In dit soort processen worden we al snel een partner voor onze afnemers.

Als laatste, maar niet minder belangrijk, zoeken we mensen die graag zelfstandig werken, maar wel binnen een team dat als een geolied radarwerk het verlengstuk van de klant is. En dan ook nog eens mensen die positief kritisch naar de organisatie en naar zichzelf kijken, met als doel, altijd te willen verbeteren. Daar gaat het om. Daar worden onze klanten tenslotte beter van.

Bedrijf waar mensen gedijen
De Indutrade-bedrijven bieden op hun beurt een cultuur waarin nieuwe collega’s goed kunnen gedijen en zich verder kunnen ontwikkelen. Daarbij bieden we de voorzieningen van een groot bedrijf, maar met de flexibiliteit die zo kenmerkend is voor het MKB.

Mensen met goede ideeën krijgen vrij snel de ruimte om daar wat mee te doen. We kunnen daarbij intern snel schakelen. Daar zit ook de uitdaging voor de techneuten die bij ons komen werken; niet passief afwachten totdat er wat van je wordt gevraagd, maar zelf initiatief nemen en resultaten boeken.

Plezier in m’n werk
En ik kan er over meepraten. Bij de verschillende Indutrade-dochterondernemingen waar ik heb gewerkt, waren afwisseling, samenwerken en betrokkenheid altijd aanwezig. Daarbij maakt het onderlinge sociale contact de samenwerking alleen maar leuker. Nu werk ik in de holding en zijn de uitdagingen en dagelijkse beslommeringen anders, maar het plezier en de fijne samenwerking blijven!

Robert Timmer (twitter @RobertIndutrade)

Robert Timmer
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy