Volledig Hitma-assortiment
2014-07-07 15:57:00

Kalendermeisjes

Gemiddelde leestijd 5 minuut Door Astrid van Ballegoy op 7 juli 2014

Het was een tweet van Norma Groep die op de Hitma-marketingafdeling de gemoederen deed oplopen: Norma Groep @NormaGroep Stem op onze #vakkanjer Carmen voor #WomenInTechnology kalender 2015: bit.ly/1qNripY @DosignEng

Vrouwen de techniek in lokken
Waarom ontstond er een discussie? Een campagne voor vrouwen in de techniek kan toch geen kwaad? Zeker niet, wij snappen heus wel dat er de komende jaren veel techneuten nodig zijn en dat we hiervoor meer vrouwen de technische wereld in moeten lokken. En hoe doe je dat? Door meisjes al op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met techniek en kennis te laten maken met vrouwelijke rolmodellen. Dat moet Dosign Engineering ook gedacht hebben toen ze zes jaar geleden hun Women in Technology-campagne bedachten. Zo zeggen zij op de bijbehorende website: “Vrouwen zijn schaars in de techniek. Terwijl ze juist hun mannetje staan in deze branche. Ze zijn gedreven in hun vak en vervullen er veelal belangrijke functies.”

Ambitieuze vrouwen
Dosign Engineering richt zich op ambitieuze vrouwen met een voorliefde voor techniek. Daar kunnen wij Hitma-marketingdames ons helemaal in vinden (al zijn wij zelf verre van technisch). Bedrijven die zo’n ambitieuze technische dame in dienst hebben, kunnen hun collega aanmelden voor ‘Women in Technology’. Wat kan de dame in kwestie dan winnen? O.a. een reis voor twee personen naar Dubai en een technische studiecheque t.w.v. € 1.000,-. “Prima”, hoor ik je zeggen, “waar maken jullie je druk om?” Nou, naast deze prijzen gooien meer dan 100 slimme, technische vrouwen ook hun charmes in de strijd om de meeste stemmen te verzamelen voor de 'Rolmodel van de Women in Technology kalender 2015'. De top 12 komt daar als een echt kalendermodel op te staan.

Glamourmodel
Dit deed bij ons de wenkbrauwen fronsen. Want ben je een technisch rolmodel als je je als glamourmodel laat fotograferen in een technische werkomgeving? Wij vroegen het ons af. Maar Micha van Studio Immo, die ook een werkplek heeft op onze afdeling en zich altijd heerlijk in onze discussies mengt, was heel enthousiast over de kalender.” Ja, logisch! Jij bent een man” riepen wij in koor. “Dat ook”, zei hij “maar veel meisjes houden van opmaken, mooie kleren en fotoshoots. Op deze manier laat je zien dat je in een technisch beroep ook heel vrouwelijk kan en mag zijn.” Daar zit wat in.

Hoge hakken
Thuisgekomen heb ik de kalenderfoto’s van voorgaande jaren maar eens aan mijn puberzoon laten zien. Hij gaat naar de derde klas van het Technasium en voor hem is het de gewoonste zaak van de wereld dat hij samenwerkt met technische meisjes. Hij zag de foto’s van prachtige vrouwen voor machines in fabriekshallen en snapte er niet veel van. “Mam, als je voor deze bedrijven gaat werken, dan loop je echt niet rond op hoge hakken en in een kort rokje hoor.” Ik vraag me dan ook af of de tienermeiden in zijn klas vrouwen op deze manier als voorbeeld zien. Persoonlijk denk ik dat het meer effect heeft als we meisjes (en jongens) uitnodigen voor rondleidingen in bedrijven, we techneuten gastlessen laten geven op scholen en jongeren vooral heel veel vragen laten stellen aan technische dames (en heren).

Mannelijke vakkanjers
Maar Women in Technology is in ieder geval een mooie kapstok om vrouwen in de techniek onder de aandacht te brengen. Ramon Feuth, directeur van Dosign Engneering, vindt de kalender een schot in de roos: “Women in Technology is een knipoog naar al het moois dat de techniekbranche te bieden heeft.” De marketingdames van Hitma kijken nu vooral uit naar de kalender met mannelijke vakkanjers (uiteraard ook met een knipoog).

 

P.S. Beeld bepaalt grotendeels hoe een boodschap overkomt. Weet jij eigenlijk wat jongeren écht aanspreekt? Dat kun je nu zelf onderzoeken via de website van TechniekTalent. Ze hebben tien techniekfoto's verwerkt in een online fototest, waarmee je jouw mening over een foto kunt vergelijken met die van jongeren. In twee minuten ontdek je hoe jongeren naar techniekbeelden kijken.

Astrid van Ballegoy

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over één van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail!

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Zoals de ouden zongen...

Door Astrid van Ballegoy op 15 augustus 2014.

In mijn dorp, oké Bovenkerk hoort bij Amstelveen, maar voor de echte Bovenkerkers blijft het ons dorp, is opvallend veel muzika...
Lees meer

Techneut laat je horen

Door Astrid van Ballegoy op 3 april 2014.

In de wereld van techniek gebeurt veel. Zo veel dat er maar liefst 7 werelden van techniek zijn om alles enigszins overzichtelij...
Lees meer

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy