Volledig Hitma-assortiment
11 maart 2020

Corné Balvert aan het woord

Hoe transformeer je van installateur tot organisator van volgeboekte seminars? Kijk mee door de ogen van oliefiltratiespecialist Corné Balvert en ervaar de kracht van eenvoud.

 

  • Wij kennen je nu al even, maar kun je jezelf toch even voorstellen?

Ik ben Corné Balvert.  Afgelopen december ben ik vijftig geworden, waarvan ik nu dertien en een half jaar bij Hitma zit. Daar ben ik specialist hydrauliek- en smeeroliefiltratie van rotating equipment, compressoren en turbines. Voordat ik bij Hitma kwam was ik werkzaam in de installatietechniek.

 

  • Hoe ben je specialist geworden?

Ik heb een hydrauliekopleiding en een meet- en regeltechniekopleiding gedaan, veel Pall-filtratietrainingen in Engeland gevolgd en voor de rest veel geleerd in de praktijk… al doende leert men. Ik kwam uit de installatietechniek, waardoor ik bij Hitma het serviceverhaal in de hydrauliek naar me toe ben gaan trekken. Dat was m’n comfortzone. Het verkopen met stropdas en map onder de arm, bij een inkoper met stropdas, is niet mijn ding. Ik wil zaken doen met de man in de overall aan en helm op, op de turbine of tandwielkast. Ik wil bijvoorbeeld werkschoenen aan, de overall mee en sparren met rotating managers, reliability managers of de smeerders. Daar ligt mijn affiniteit meer.

 

  • Hoe ziet een dag eruit in het leven van Corné?

Bij serviceklussen word je geleefd door de waan van de dag. Waar je ‘s ochtends nog niets in de agenda hebt staan, kan ik om half 10 zomaar in de auto moeten springen en de rest van de dag bezig zijn met het blussen van brandjes. Daarnaast plan, beheer en handel ik m’n eigen afspraken af. M’n werkzaamheden zijn dus heel gevarieerd. De ene keer houd ik een verkoopgesprek, de andere keer sta ik in m’n overall met m’n voeten in de olie, monsters te nemen, ben ik in het lab, of rijd ik naar bijvoorbeeld Delfzijl om in mijn nette pakkie een presentatie te geven. Ik cross het hele land door, en daar waar problemen zijn ontzorgen ik samen met de Hitma-servicecollega's de klant.

 

  • Kom je na zo’n serviceklus dan ook elke dag glibberig thuis?

Nee, het doel is om dat te voorkomen. Het is me één keer overkomen dat ik op vuilniszakken van de klant naar huis ben gereden. Ik ging een filterunit in bedrijf stellen in Terneuzen, toen iemand was vergeten om een O-ring tussen de deksel en het filterhuis te plaatsen. Dus ik sluit die unit aan, kijk nog even intelligent naar de unit, en draai aan de knop: SPLASH! Die gasten met wie ik was schrokken zich helemaal het apelazarus. De olie droop langs m’n nek letterlijk m’n onderbroek door... en toen moest ik nog naar huis! Met behulp van een oude overall en een zooitje vuilniszakken over m’n autobekleding heen, ben ik richting huis gereden. Dus kom je elke dag glibberig thuis? Nee, als je het goed doet niet, maar we hebben allemaal wel eens een dag dat het niet gaat zoals gepland. We werken natuurlijk met grote hoeveelheden olie, dus als het misgaat, gaat het ook goed mis. Gelukkig is dit voorval bij mij slechts één keer gebeurd in de dertien en een half jaar bij Hitma. Smerig word je vaak wel als je met slangen en units aan het sjouwen bent. Maar uiteindelijk staan we iets schoon te maken dus we moeten ook wel schoon werken; het kan niet zo zijn dat we met bagger aan onze voeten in een tank bezig zijn.

 

  • Doe je ook nog andere klussen naast je normale werkzaamheden?

Ik geef regelmatig trainingen en seminars. Enkele jaren geleden ontdekte ik dat er in het veld heel weinig kennis en inzicht was over oliefiltratie en oliemanagement. ‘Hoe kan ik de levensduur van m’n componenten verlengen door in het begintraject goed om te gaan met m’n smeermiddelen, olie en vetten?’, was een veel gestelde vraag. Ook vraagstukken over de opslag, het verpompen naar je systeem toe en het lezen van olieanalyses kwamen aan de orde. Bovendien zag ik wel eens dat oliën al jaren buiten de specs. bleven. Men had vaak geen idee waar ze naar moesten kijken. Om die reden kwam het idee naar boven om daar eens trainingen voor te ontwikkelen, om filtratiebasiskennis over te dragen. Het begon met ochtenden bij de klant of andere smeerders op locatie. Maar die trainingen werden uitgebreider en uitgebreider en uiteindelijk is dat een hele dag geworden die we het liefst hier bij Hitma doen. Hier kunnen de bezoekers ook een kijkje nemen in het laboratorium en bij de servicevloot, en hands-on testjes doen, zodat ze niet alleen binnen naar een presentatie zitten te kijken. Dus wat klein begon als bewustwordingscampagne van oliemanagement en filtratie, is uiteindelijk een ééndaagse basistraining filtratie en contaminatie van hydrauliek en smeerolie geworden. En die wordt toch als heel zinvol en nuttig ervaren.

 

  • Heb je het gevoel dat die kennis of bewustwording nu anders is dan zeg maar 13 jaar geleden?

Ja, je ziet een ontwikkeling waarin steeds meer onderkend wordt dat het beheer van oliën, smeermiddelen en vetten, echt een toegevoegde waarde heeft voor de continuïteit en levensduur van je componenten. Waar dat voorheen echt wel een ondergeschoven kindje was, zien we dat, nu de oudere generatie engineers vervangen wordt door een nieuwe generatie engineers en techniekers, men meer openstaat voor die kant van oliemanagement. Ik begon met het geven van de basistraining filtratie, maar de naam zegt het al; dat is echt gewoon de basis over bewustwording van het omgaan met spullen. Een vervolgstap was het lezen van uitgebreide olieanalyses, en wat zijn nou specifieke problemen zoals varnish, elektrostatische ontlading of het conditioneren van synthetische fosfaatesters en oliën. Dus voortbordurend op die basistrainingen zijn we toen ook specifiekere trainingen gaan geven. Deelnemers moesten wel over een stuk basiskennis beschikken, want anders haken ze vlot af. Het hoeven natuurlijk geen scheikundigen te zijn, maar die basistraining moeten ze hebben gehad. Er zijn altijd veel geïnteresseerden doordat er gewoon een grote vraag is naar kennis.

 

  • Dat doe je vrijblijvend. Heb je wel eens overwogen om daar geld voor te vragen?

Ja, dat hebben we overwogen om twee redenen.
A: omdat we met de trainingen echt iets toevoegen aan het kennisniveau van de deelnemers.
B: om de drempel hoger te maken om gemakkelijk af te zeggen.
Maar aan de andere kant maak je de drempel om deel te namen dan ook weer groter. Wij hebben besloten om geen geld te vragen voor de trainingen en het te beschouwen als een gratis toegevoegde waarde vanuit Hitma. We zijn niet alleen de vertegenwoordiger die filters komt verkopen, maar ook partner die technisch met je mee kan praten en bij wil dragen aan de belangen van de klanten. Daarnaast zagen we dat het gebrek aan deelnemerskosten wordt terugverdiend met de spin-off die van de training komt. En tot nu toe werkt dat goed, want elke training werpt zijn vruchten af.

 

  • Maar je geeft ook trainingen op scholen toch?

Ja, dat doen we heel af en toe. Waarom niet hé? De jeugd is de toekomst. Die mannen of vrouwen gaan straks allemaal bij een groot bedrijf werken waar ze met techniek en onderhoud bezig zijn. Ik geef trainingen op het MBO, HBO, Onderhoudsmanagement en WTB-opleidingen. Die kun je zien als een soort van gastcolleges. Meestal trek ik daar een ochtend voor uit en geef ik een miniversie van de basistraining. Dan probeer ik het wat oppervlakkiger te houden om ze kennis te laten maken met oliemanagement. Dat is puur investeren in de toekomst. Mochten die jongens of meiden ergens stage gaan lopen, of ergens gaan werken, zitten we misschien toch in hun gedachten. Dat zijn leuke dingen!

 

  • Welke momenten uit jouw trainingen zijn jou als trainer het meest bijgebleven?

Wat ik elke training weer bijzonder vind om te zien, is dat als ik over de echte basis van het hele filtratiegebeuren vertel, ik met heel simpele voorbeelden al de verbazing op de gezichten van de deelnemers zie. Dan zeg ik bijvoorbeeld ‘pak eens een pen en zet het kleinste puntje dat je met het blote oog nog kunt zien. Zo klein mogelijk. Dat kleine puntje, dat is 40 micron. Als wij jouw olie filteren doen we dat met een grootte van 3 micron. Dat is dus 10x kleiner dan dat jij op z’n kleinst kunt zien.’ Die kleine deeltjes zorgen dat je machine in elkaar draait. Dus het tegen het licht houden van een oliemonster en zeggen dat die schoon is, is kansloos. Want het vuil waar het om gaat kun je allang niet meer zien. Op dat moment zie je dat er wat begint te dagen bij die gasten. Dat vind ik toch elke keer weer grappig om te zien. Dat door een heel simpel stipje te zetten, je ziet dat er lampjes gaan branden.

 

  • Hoe is de sfeer op de trainingen?

Gemoedelijk. Dat is erg leuk. Kijk, het zijn allemaal dezelfde hands-on mannen of vrouwen. Wie komen er dan bij mij? Niet de inkoper, want die hoeft geen technische trainingen te volgen. Er komen mensen bij mij die in de praktijk ook werken met olie of equipment. Die mensen delen dus iets met elkaar. Ik heb soms van verschillende concurrerende bedrijven smeertechnische medewerkers onder de cursisten. Die zitten dan keurig met elkaar lekker te discussiëren over wie welk projecten doet en hoe ze dat doen. Het is gemakkelijk volk. We lunchen met z’n allen gewoon lekker bij Hitma in de hal. Lekker laagdrempelig en makkelijk. Er wordt ook geen examen gedaan, er ligt geen druk op. De sfeer is altijd goed.

 

  • Wat voor een feedback krijg je van de deelnemers?

Eigenlijk is de feedback altijd positief. Iedereen komt na afloop een handje geven en aangeven dat ze het erg nuttig vonden. De beste feedback die er is, is dat ik zie dat ze me allemaal meteen volgen op bijvoorbeeld LinkedIn en dat ze met praktische vragen komen uit de praktijk. Zo van ‘’Joh, ik sta hier nu bij onze tandwielkast en jij had het over die beluchters. Wat voor beluchters zou ik hier op moeten zetten?’’. Daaruit blijkt dat ze er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Ik probeer de lijntjes tussen de deelnemers en mij en m'n collega's John (verkoop binnendienst) en Sandra (laborante), zo klein mogelijk te houden. De feedback is dus altijd positief. Bovendien geef ik de deelnemers de mogelijkheid om een oliemonster mee te nemen, dat we dan tijdens de trainingsdag gratis analyseren en gebruiken als casus.

 

  • Olieanalyse op de trainingsdag zelf?

Ja, ‘s ochtends om half 9 breng ik de monsters naar Sandra toe. Op het moment dat we na de lunch naar het lab gaan, hebben we die  al geanalyseerd om te bespreken. Daar komen soms meteen al interessante dingen uit. Denk aan een te hoog watergehalte of aan slijtage door koper. Vaak staat er dan een paar dagen later een purifier of filterunit bij de klant te draaien. Afgelopen keer hadden we op donderdag een training en moesten we op vrijdag gelijk met een purifier naar Vlissingen toe om de olie van het meegenomen monster op te knappen. Er zat veel te veel water in de olie. Daar doe je het voor.

 

  • Zijn er ook lastige dingen?

Nou ja.. wat is lastig? Er zijn eigenlijk twee lastige dingen. Deelnemers zijn vaak jongens uit de praktijk die gewend zijn om buiten te lopen. Voor een training moeten zij soms al om 6 uur vanuit Groningen of Terneuzen in de auto om om  9 uur ‘s ochtends hier te zijn voor de training. Het is de uitdaging om iedereen erbij te houden. Een ander lastig punt is dat we wel eens wat tegengestelde belangen hebben in de groep. Ik heb niet alleen deelnemers van bedrijven die werken met olie, maar ook veel olieleveranciers die de training bijwonen. Die hebben natuurlijk een ander belang bij die olie dan de klanten. De olieleverancier wil olie verkopen en wij zorgen ervoor dat olie lang meegaat. De olieleverancier zegt ‘’mijn olie is hartstikke goed’’ en ik zeg ‘’nieuwe olie is vuile olie’’. Een daadwerkelijk verschil wat ervoor zorgt dat ik altijd een beetje moet schipperen. Ik wil natuurlijk niemand tegen het hoofd stoten. Ik heb er niets aan om olie af te kraken, want uiteindelijk heb je iedereen toch weer nodig. In de basis gaat het om mensen bewust te maken van het schoonhouden van olie.

 

  • Heb je advies voor andere trainers?

De valkuil is dat als je in dertien en een half jaar jezelf iets meester hebt gemaakt, zaken die voor jou heel simpel lijken, voor een deelnemer al heel diep kunnen gaan. Dat wil je natuurlijk niet, want dan ben je die deelnemer snel kwijt. Dat is echt zo. Het hoeft ook allemaal niet heel diep te gaan in het begin. Wil je dat toch? Dan raad ik je aan om twee trainingen te geven, waarvan de tweede dieper ingaat op de stof. Wat ik net al aangaf; een heel simpel dingetje als het zetten van een stipje, kan al een hele bewustwording zijn. Ik kan wel meteen doorgaan op infraroodanalyses en oxidatiestabiliteit, maar dat absorberen ze dan helemaal niet. Ik zie ook dat de afwisseling met een stukje praktijk goed werkt. Na de lunch gaan we even naar buiten, langs het laboratorium en de servicevloot. Dan kan iedereen even de benen strekken en actief bezig zijn. Dus ik zou zeggen: houd het simpel en afwisselend.

 

  • Zijn er nog andere innovaties of onderwerpen waar je wellicht in de toekomst ook training over wilt geven?

Ja, die zijn er zeker. In de planning staat om in september of oktober een training te geven puur over het lezen en begrijpen van olieanalyses. Hoe leg je de juiste verbanden tussen de verschillende parameters die gemeten worden. Ik zal je een voorbeeld geven. Boven onze analyserapporten staat vaak een stoplichtfunctie. Bij groen is de olie goed (normal), bij oranje moet de olie in de gaten gehouden worden (monitoring) en bij rood is er een direct probleem in de olie (critical). Men geeft veel geld uit aan olieanalyses. Toch zien we vaak dat als men die rapporten binnenkrijgt, alleen kijkt naar de kleuren. Zij zien over het hoofd dat als ze met de juiste kennis naar bijvoorbeeld de groene rapporten hadden gekeken, zij al een trend hadden kunnen zien. Dan hadden ze de oranje rapporten al kunnen voorspellen en was de olie nooit in de kritische fase beland. Met de juiste kennis kan voortijdig worden geanticipeerd, voordat de ellende begint. Zo voorkom je dat units in elkaar draaien of er acute opknapbeurten moeten plaatsvinden. Dit is puur gebrek aan kennis. Om antwoord te geven op je vraag: olieanalyses en voorspellend onderhoud. Daarmee hangt het online condition monitoring-verhaal samen. Waarom slechts 4x per jaar een olieanalyse doen op een heel belangrijke turbine of compressor? Waarom niet gewoon continu 24/7 meten en dat aansluiten op je regelsysteem van de wacht? Dat is het vervolg op het verhaal van het proactief benaderen van de oliestand. Vooralsnog is in maart de volgende basistraining filtratie. Die zit vol, dus daar kan men zich niet meer voor aanmelden. Ik heb wel al een reservelijst voor een volgende training, en daar staan nog enkele plekjes op. De datum is alleen nog onbekend. In september hebben we een specifieke varnish-training en in oktober wil ik de eerste olieanalyse training geven.

Bovendien ga ik zelf in mei de maintenance lubrication analyses training 1 en 2 volgen. Die certificaten en titel wil ik binnen hebben voordat ik me als kennisbank naar buiten toe uit ga presenteren.

Meer over Corné

Werken bij Hitma - onze bedrijfsvideo

Meer informatie? http://www.werkenbijhitma.nl Volg ons ook op: Facebook Hitma Groep: http://on.fb.me/1RamFlY Twitter Hitma Groep: http://bit.ly/1LtrbMm Linkedin Hitma Groep: http://bit.ly/1Nc4tYs Uitgeschreven videotekst: Hoi Hé Hallo Bij Hitma werken mensen met passie voor techniek. Met jonge èn ervaren medewerkers, is Hitma een daadkrachtig bedrijf. Leuke collega’s, flexibele werktijden en een informele werksfeer, maken dat mensen zich bij Hitma snel thuis voelen. Op kantoor en in ons servicegebouw En in de buitendienst en in het laboratorium, werken naast mannelijke techneuten ook ambitieuze technische vrouwen Zoals ik, en ik. Hitma is een technisch handelsbedrijf met uitstekende doorgroeimogelijkheden. En je kunt er werk en studie prima combineren. Of stage lopen. Een perfect bedrijf om je carrière te starten, maar ook voor langdurige dienstverbanden. Want werken bij Hitma Is uitdagend, dynamisch en nog veel meer. Hitma is... Vooruitstrevend Ondernemend Klantgericht Onderscheidend Strijdvaardig Familiair Solide Veelzijdig Spontaan Oplossingsgericht Samenwerken Kennis delen Motiverend Meer daadkracht

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy